Eriävä mielipide: Päätösvallan siirto keskushallinnossa 16.3.2015 alkaen

Kuusamon kaupunginhallituksen kokouksessa 16.3.2015 esittämäni eriävän mielipiteen perustelut:

74 § Päätösvallan siirto keskushallinnossa 16.3.2015 alkaen

Kuusamon kaupungin hallintosäännön 14§ mukaan on yksiselitteisesti määritelty, että valtuusto päättää lainan ottamista sekä lainan antamista ja muuta sijoitustoimintaa koskevista periaatteista. Valtuuston vahvistamien periaatteiden puitteissa kaupunginhallitus on tehnyt 18.6.2013 § 165 päätöksen Kuusamon kaupungin sijoitussalkkujen yhdistämisestä sekä antanut kaupungin nykyiselle varainhoitajalle Pohjola Varainhoito Oy:lle täyden valtakirjan oikeudet Kuusamon kaupungin sijoitussalkun hoitamiseen.

Kaupungin hallintosäännön 14§ mukaan talousarvion ja taloussuunnitelman hyväksymisen yhteydessä valtuusto päättää antolainojen ja vieraan pääoman muutoksista. Mielestäni kaupungin sijoitussalkkujen päätöksentekojärjestelmän muutoksista voi päättää vain valtuusto.

Nyt on selkeästi kysymys sellaisesta päätösvallan delegoinnista suppealle virkamiesklikille, jollaista kaupunginhallitus ei voi tehdä ilman kaupunginvaltuuston erillispäätöstä ja jo vahvistetun kaupungin hallintosäännön muuttamista.

Mielestäni tällä pikapäätöksellä joko haluttiin viedä tai ainakin tosiasiallisesti vietiin päätösvalta kansan valitsemilta elimiltä kaupungin sijoitussalkun hoitamisessa. Nyt ei viety valtaa pois pelkästään kansan valitsemalta valtuustolta, nyt vietiin valta pois myös valtuuston valitsemilta elimiltä siirtäen se pienelle kovapalkkaiselle virkamiesjuntalle.

Tätä en voi missään tapauksessa hyväksyä. En ymmärrä, miksi kaupungin sijoitussalkkua ei voitaisi edelleenkin hoitaa avoimuuden ja yhteishyvän periaatteiden mukaisesti.

Käytännössähän tässä on kyse vain siitä, että veronmaksajien varoja ja yhteistä omaisuutta sekä sen tuottoarvoa halutaan mahdollisimman vähin äänin siirtää riskirahoitusbisnekseen ilman turvaavia vakuuksia eriarvoistaen näin Kuusamon yritysten keskinäistä asemaa.

kaupunginhallituksen jäsen