Eriävän mielipiteen perustelut: Asianhallinnan uudistaminen

Kuusamon kaupunginhallituksen kokouksessa 2.2. esittämäni eriävän mielipiteen perustelut:

43 §

Asianhallinnan uudistaminen

Kun Kuusamossa joka tapauksessa siirrytään kokonaan sähköiseen kokouskäytäntöön ja sähköiseen päätöksentekomenettelyyn tämän kunnallisvaalikauden aikana, on varsin odotettavaa, että paperipäätöksenteosta sähköiseen loikkaaminen ei tapahdu ilman käynnistysvaikeuksia, en näe minkäänlaisia järkiperusteita estää ja viivästyttää esimerkiksi sellaisten kaupunginhallituksen varajäsenten laite- ja liittymähankintoja, jotka ovat myös kaupunginvaltuutettuja.

Kaupunginhallituksen kokouksissakaan ei näin muodoin päästä toteuttamaan kokonaisvaltaisesti paperitonta kokouskäytäntöä. Muutoinkin on kohtuutonta ja epätasa-arvoista, että osalle saman toimielimen luottamushenkilöistä on kaupungin toimesta hankittu koneet ja liittymät samanaikaisesti, kun saman toimielimen varaedustajat joutuvat tulemaan toimeen omilla laitteilla tai selviytymään ilman niitä.

Tällaisen pitkäkestoisen lamakauden vallitessa ja pitkäaikaistyöttömyyden kurimuksessa taistellessa ei kaikilla luottamustehtäviin valituilla ole taloudellisia mahdollisuuksia omien koneiden hankintaan. Mahdollisuus hoitaa sujuvasti luottamustehtäviä on siitä huolimatta turvattava kaikille tehtäviin valituille varallisuusasemasta riippumatta.

Vaikuttaa enemmänkin siltä, että, kun koneiden tarpeessa olisivat etupäässä eräät Perussuomalaisten edustajat, on tästä nyt tehty eräänlainen poliittisen kiusaamisen väline päällimmäisenä tarkoituksena estää ja haitata yhden puolueen edustajien kunnallisten luottamustehtävien hoitamista samalla myrkyttäen toimielinten päätöksentekoilmapiiriä.

Näistä syistä olisi laite- ja liittymähankintoja pitänyt aikaistaa ainakin osittain suunnitellusta aikataulusta. Käsittääkseni luottamushenkilöhallinnon pitäisi olla yhteisellä asialla eikä vain yhden ylivaltapuolueen asialla.

Kuusamossa 2 päivänä helmikuuta 2016

kaupunginhallituksen jäsen