Eriävän mielipiteen perustelut hallinto- ja talousjohtajan viran täyttäminen

Kuusamon kaupunginhallituksen kokouksessa 13.2.2017 esittämäni eriävän mielipiteen perustelut:

35 § Hallinto- ja talousjohtajan viran täyttäminen

On hyvin valitettavaa, että Kuusamon yksipuoluevaltaa käytetään kepu-häikäilemättömästi vain omien suppeiden puoluepoliittisten päämäärien toteuttamiseen eikä päätöksenteon pohjana ole koko Kuusamon etu, niin kuin sen tulisi olla.

Tästä valintaprosessista on jäänyt kauttaaltaan erittäin huono maku suuhun, kun valintaa ei ole tehty avoimesti ja yhdenvertaisin perustein. Kunnalliseen kunnolliseen päätöksentekoon eivät vihjailut, arvelut tai olettamukset kuulu lainkaan, vaan henkilövalinnoissa on pitäydyttävä vain ja ainoastaan selviin todistettuihin faktatietoihin.

Koko prosessissa on jatkuvalla syötöllä pidetty esillä sellaisia perusteita ja perusteluja, mitkä eivät ole kestävällä pohjalla päätösprosessin mahdollisessa juridisessa tarkastelussa, jos tehdystä päätöksestä valitetaan.

Kaikkein huolestuttavinta asiassa on se, että näitä termejä on jopa täysin piilottelematta viljelty. Kun henkilövalintoja tehdään näin hataralla pohjalla ja epäasiallisesti, ei se anna kunnollista selkänojaa tehtävien tulevalle hoitajallekaan.

Onko kaiken huipuksi vielä niin, että kepu-kahlittua ”paikallis”lehteä käytetään sumeilematta hyväksi tässä kansan harhautuksessa, kun hallinto- ja talousjohtajan valinta oli uutisoitu perin puutteellisesti.

Lähtevätkö kokouspäätösten tiedotteet Kuusamon kaupungilta tarkoitushakuisesti riisuttuina, vai sensuroiko ”paikallis”lehti omatoimisesti?

Kuusamossa on jo korkea aika ja viimeinen hetki siirtyä henkilövalintoihin, missä valintaperusteina ovat koulutus, osaaminen ja pätevyys eikä kepu-yhteensopivuus!

kaupunginhallituksen jäsen