Eriävän mielipiteen perustelut: Kuusamon kaupungin vuoden 2015 tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen

Kuusamon kaupunginvaltuuston kokouksessa 20.6. esittämäni eriävän mielipiteen perustelut:

41 § Kuusamon kaupungin vuoden 2015 tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen

Kuusamon kaupungin Tilinpäätös ja toimintakertomus 2015 -kirjan sivulla 24 todetaan Kuusamon kaupunginhallituksen kokouksen 18.6.2015 § 168 ehdollinen päätös tehdä 1,2 miljoonan euron määräinen pääomasijoitus perustettavaan sijoitusosakeyhtiöön liitteenä olevassa osakassopimuksessa mainituilla ehdoilla ja siten, että 600.000 euroa sijoitetaan osakepääomaan ja 600.000 euroa annetaan pääomalainana, edellyttäen, että kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

Kun päätöksen ehtoja verrataan julkisuudessa olleisiin tietoihin, syntyy asiassa väistämättä vaikutelma siitä, että kaikki sopimusehdot eivät välttämättä ole täyttyneet. Jos kaupungin – siis veronmaksajien – varoja on kuitenkin siirtynyt pois kaupungin kassasta, täytyy asiaan olla todella hyvä selitys.

Jos päätöksen ehdot eivät ole kaikilta osin täyttyneet, kuuluu kysymys, että kuka kaupungin rahoja on liikutellut ja kenen käskystä? Lehtitietojen mukaan Kuusamon Juusto Oy:n vapaaehtoinen velkajärjestely ei käsittääkseni ole toteutunut, mutta silti sen omistajapohjassa on tapahtunut muutoksia.

Kun päätös tehdään ehdollisena, on sen ehtojen kaikkien osien täytyttävä viimeistä piirtoa myöten ennen päätöksen toimeenpanemista. Kuusamon Juusto Oy:n suhteen on päätöksenteossa liikuttu vähintäänkin riskirajoilla ja käytännössä pumpattu väen väkisin veronmaksajien rahoja julkisin tiedoin konkurssikypsään yhtiöön.

Mielestäni tässä asiassa ei ole noudatettu kuntalakia.

Kuusamossa 20 päivänä kesäkuuta 2016

kaupunginvaltuutettu