Eriävän mielipiteen perustelut: Vastaus kiinteistöjen arvonalentumisen ja omaisuuden menetyksen uhkaa koskevaan valtuustoaloitteeseen

Kuusamon kaupunginhallituksen kokouksessa 25.1.2016 esittämäni eriävän mielipiteen perustelut:

35 § Vastaus kiinteistöjen arvonalentumisen ja omaisuuden menetyksen uhkaa koskevaan valtuustoaloitteeseen

Kuusamon asuntopoliittisen työryhmän aikaansaamassa asuntopoliittisen ohjelman päivityksessä vuosille 2014-2024 todettiin paikkakunnalla olevan peräti lähes 1250 ei vakinaisessa käytössä olevaa asuinrakennusta. Tämä kokonaismäärä on hirvittävän suuri ja tilanne on täysin epänormaali. Käytännössä meillä on enemmän tai vähemmän heitteillä olevia pysyvään asumiseen tarkoitettuja kiinteistöjä, joiden yhteisarvo on vähintäänkin useita kymmeniä miljoonia euroja. Koska asuntojen ylitarjontatilanne ja niin sanottujen ostajan markkinoiden vallitseminen ei niiden hintatasoa ainakaan nosta, on päivänselvää, että meillä muhii suunnaton kiinteistöjen arvo- ja vakuuskupla.

Kaikkien osapuolten edun mukaista olisi tarttua kiireesti asiaan kaikella vakavuudella eikä työntää päätään pensaaseen, niin kuin Kuusamon kaupunginhallituksen vastuutaan väistelevä enemmistö nyt tekee. Siksi on täysin käsittämätöntä, että kriisityöryhmää kiinteistökuplan puhkeamisen estämiseksi ja sen seurannaisvaikutusten loiventamiseksi ei haluta perustaa Perussuomalaisten ponnekkaista vaatimuksista huolimatta.

Jos mitään ei tehdä, niin tilanne vain pahenee, sillä jatkuva jokavuotinen väkimäärän vähenemisemme johtaa tilastoennusteiden mukaan siihen, että vuonna 2040 Kuusamossa asuu enää vain noin 13.000 asukasta. Tämä puolestaan tietäisi sitä, että seuraavien 25 vuoden aikana tyhjillään olevien asuinkiinteistöjemme kokonaismäärä yli kaksinkertaistuisi nykyisestä. Tämä taas vie pohjan pois liki kaikelta uudisrakentamiselta, mikä vain entisestään lisäisi väestökadon kierrettä.

Kuusamossa on nyt kerta kaikkiaan katsottava tosiasioita silmiin ja lopetettava turhien ja tyhjänpäiväisten tuulentupien rakentelu sekä horjuvien kulissien pönkittäminen. Vain tiukkojen faktojen perusteella pystytään tekemään oikeita päätöksiä oikea-aikaisesti suoritettuna. Koko hallintokulttuurimme kaipaa tässä suhteessa perusteellista remonttia ja uudistamista!

kaupunginhallituksen jäsen