Joukamo Kortesalmi Kuusamon perusvapussa 2012: Kuusamo tarvitsee nyt poliittisia vaihtoehtoja

Maaseutu- ja metsätalousyrittäjä Joukamo Kortesalmi avasi Kuusamon Torilla järjestetyn perusvappu-tapahtuman maanantaina ihmetellen sitä, että valtakunnanpolitiikassa perussuomalaiset ovat arvostelun suhteen vapaata riistaa, mutta paikallistasolle siirryttäessä asia kääntyy kokonaan päälaelleen – kuten kepun kanta kuntauudistukseen. ”Täällä kepun yksinvaltiaat – aina kirkkovaltuuston puheenjohtajaa myöten – ovat ryhmittyneet yhteiseen kepu-poteroon julistamaan, että kepun paikallispäätöksien epäkohtiin ei saa puuttua”, revitteli Kortesalmi torilla, saaden puheensa päätteeksi tuntuvat suosionosoitukset.

– Kuvitelkaa! Kunnallisen päätöksenteon pitäisi siis kepu-päättäjien mukaan olla vain yhden totuuden julistamista. Tässä päästäänkin Kuusamon kurjistumiskierteen ytimeen. Se on ollut juuri vaihtoehdottomuus. Missään eikä koskaan ole syntynyt pitkäkestoista myönteistä kehitystä yksipuolisissa olosuhteissa.

Joukamo Kortesalmi painotti, että ”Kuusamo tarvitsee väkimäärän vähenemisen katkaisemiseksi aitoa ja tasa-arvoista yhteistyötä yli puoluerajojen. Ei valtapuolue keskusta ole muita puolueita kummempi toimija. Kaikki viisaus ja suurin tietämys ei asu vain ja ainoastaan kepussa, vaikka jostakin jäsenkirjavirkamiehestä niin saattaa tuntuakin.”

– Perussuomalaiset lähtevät Kuusamossa siitä, että Kuusamon kehittäminen tarvitsee jokaista kättä. Ei ole niin huonoa ihmistä, etteikö hänellä olisi jotakin annettavaa yhteiseksi hyväksi. Täysin kunnallissosialistinen ja paikallisrasistinen on se valtapuolueen käsitys, että olisi olemassa ”oikeiden kuusamolaisten” joukko. Onko todellakin niin, paikalliset kepu-johtajat kirkkoa ja kaupunginhallintoa myöten, että vain kepulaiset ovat todellakin ”oikeita kuusamolaisia?”

Edelleen Kortesalmi ilakoi tällä kunnallisvaltapuolue keskustan omahyväisellä ja itseriittoisella paikalliskäsityksellä: ”Kun minulle on kerrottu minun olevan Kuusamossa ”merkitty mies”, jolla ei ole täällä mitään mahdollisuuksia mihinkään, niin kai näillä suurilla arkielämän tuomareilla on minulle varattuna sopiva hihamerkkikin tähän tarkoitukseen?”

– Kertokaa hyvät kepu-veljet meille, ketkä meistä täällä ovat ei-toivottuja kansalaisia? Keiden pitää vielä entisten lisäksi ryhtyä muuttoilmoituksen laadintaan?

Kortesalmi ihmetteli sitä, että valtakunnallisesti perussuomalaisia syytetään rasismista ja muukalaisvihasta, vaikka me toivotamme avosylin tänne tervetulleeksi jokaisen maahanmuuttajan, joka on valmis tätä yhteiskuntaa rakentamaan. ”Ja sitten samanaikaisesti nämä arvostelijamme ovat paikallisesti kuitenkin karsinoimassa meidät perussuomalaiset kehityskelvottomaan kastiin” lateli Kortesalmi.

Parempi perus-Kuusamo

Kortesalmi totesi, että muutos on tulossa. Se alkoi eduskuntavaalien Isosta Jytkystä ja se jatkuu Kuusamossa myös kuntavaaleissa. ”Kuusamon Perussuomalaisilla on jo nyt 16 -kertainen ehdokasjoukko verrattuna edellisiin kuntavaaleihin”, hehkutti Kortesalmi.

Kortesalmi peräänkuulutti Kuusamon päätöksentekoon suunnitelmallisuutta. ”Ei päätöksentekoa pidä tehdä niin kuin nyt on ollut ”maan tapana”, että jonkun kyläkoulun kohtalo on hattutempun tavoin pelkän valtapuolueen ryhmäkokouspäätöksen varassa hetkellisesti vastuu yli vaalipäivän siirtäen”, paheksui Kortesalmi päätöksenteon nykyistä alennustilaa.

– Nyt vaalitäkynä säilytetyt kyläkoulut säilyvät, jos myös kaavapäätöksillä, rakennusmaan hankinnalla ja asutuksen sijoittumisen ohjailulla sekä muun infrastruktuurin rakentamisella kyläkouluille turvataan katkeamaton oppilasaineksen virta.

Kortesalmi paheksui vappupuheessaan myös Kuusamon ydinkeskustan väkivaltaista siirtämistä ja Kitkantien pakkotyhjentämistä kaavapäätöksillä.

– Tässä on vuosisataisten paikallisten yrittäjäsukupolvien työ mitätöity, monen yrittäjän eläkepäivien lisäeläketurvaksi suunnitellut liiketilojen vuokratuotot romahdutettu ja saatettu heidät huonosti tuottavan rakennusmassan ylläpidon ja yhtiövastikkeiden sekä kiinteistöverojen kurimukseen.

Kortesalmi vaati harjoitetun käänteisen karjanjalostuksen toimintatavan lopettamista kunnallisessa päätöksenteossa ja kunnallishallinnossa. ”Tämä on rappion tie. Virat on pantava avoimesti hakuun ja tehtäviin on valittava pätevimmät ja osaavimmat tekijät – ei vain sopivimmat”, peräänkuulutti Kortesalmi.

Kortesalmi paheksui myös kaupungin itsepintaista pitäytymistä metsäkiinteistöjen tappiollisessa omistamisessa aluetalouden tappioidenkin uhalla. ”Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että me veronmaksajat maksamme nyt siitä ja tingimme peruspalvelutarpeistamme sen hyväksi, että kaupunki saa makuuttaa metsäomistuksiaan”, hämmästeli itsekin merkittävä metsänomistaja Joukamo Kortesalmi Kuusamon perusvapussa!