Keskustan kelvoton kaappaus

Kuusamossa pidetty ”Kuusamo elää ja hengittää” -keskustelutilaisuus oli jälleen yksi nolo esimerkki yksinvaltapuolueen yksisilmäisistä yrityksistä pitää päätöksenteko pelkästään puolueen itsensä käsissä. Seuraukset tästä virhelinjasta on kaikkien nähtävissä, kun Kitkantie oikeammin kuihtuu ja hökkelöityy!

Olisiko tilaisuuden teemaksi koetun perusteella soveltunut paremminkin: Keskusta elämöi ja hallitsee?

Samaan aikaan vaahdotaan sitten kurkku suorana kadonneen yhteistyön perään. Missä tässä tilaisuuden järjestelyissä oli nähtävissä poliittista yhteistyötä? Siinäkö, että panelisteiksi oli kutsuttu vain yhden ajattelusuunnan edustajia? Irvokasta!

Kuusamon kepu pitäköön omilla varoillaan tupailtoja mielensä mukaan, mutta se ei ole hyväksyttävää, että veronmaksajien varoilla kustannetaan pelkiksi kepu-esitelmiksi typistyviä keskustelutilaisuuksia. Joku vastuu pitäisi järjestelijöilläkin olla!

Olemmeko me lähes puolet kuusamolaisista: perussuomalaiset, kokoomuslaiset, sosialidemokraatit, vihreät ja vasemmistoliittolaiset sekä kristillisdemokraatit keskustalle vain pelkkää ilmaa? Kelpaammeko me vain tiskin toiselle puolelle? Tämä lähes puolen kuusamolaisten sivuuttaminenko on yksinvaltapuolueen käsitys yhteistyöstä?

Koillismaan kansa alkaa olla kurkkuansa myöten täynnä tätä yksipuolista ja vaihtoehdotonta kepu-vetoista politiikan pakkosyöttöä. Ostovoiman karkaaminen pois Kuusamosta on selkeä protesti tälle harjoitetulle mielivallalle. Valitettavasti on vain niin, että keskustapuolueen omahyväisyyden laskun maksavat viimekädessä ydintaajaman yrittäjät.

Eikö Kuusamon keskustalla ole minkäänlaista arvostelukykyä tai itsekritiikkiä? Luuletteko todella, että tällaiseen ilmapiiriin löytyy investointihaluja? Kuusamon kehityksen esteenä on todellisuudessa kepu-tulppa. Hirmuhallinnon vuoksi tilanne on vaillinaisen investointisuojan vuoksi kuin Venäjällä konsanaan.

Missä tässä ”järjestetyssä” tilaisuudessa olivat ydinkeskustan tontinomistajien mielipiteet? Keskustelu painottui vain ja ainoastaan matkailuun. Mihin unohtuivat paikalliset asukkaat? Eikö muilla elinkeinoilla ole enää merkitystä?

Tällä yhden puolueen Ruka-keskeisellä päätöksenteolla Kuusamo on ajettu kurjistumisen ja kuihtumisen syöksykierteeseen, mikä ei oikene samaa latua jatkamalla. Lyökää seuraavassa tilaisuudessa jo nimilistat siitä tiskiin, että ketkä täällä ovat ylimääräisiä ja ei-toivottuja kuusamolaisia, sillä siitähän tässä on pohjimmiltaan kysymys!

Jos Kuusamon vanhan liikekeskustan kehittämisessä lähdetään todellinen tarve edellä etenemään, niin eläkeläisten ehdoilla tässä olisi ajattelua harjoitettava. Tapahtuneet tosiasiat ja tilastoennusteet sen kiistatta todistavat!

Joukamo Kortesalmi (ps.)

kaupunginvaltuutettu