Perusssuomalaisten Kuusamon valtuustoryhmä: Kunnalliskiusantekoa valtuuston iltakoulun etäosallistumisen estämisellä

Perussuomalaisten Kuusamon valtuustoryhmä on pakotettu jättämään julkisuuteen tiedotteen, missä se paheksuu syvästi kunnallisen päätöksenteon paikallista rappiotilaa ja keinotekoisesti sekä tarkoitushakuisesti ylläpidettyä demokratiavajetta.

Koronakauden aikaisissa kokouskäytännöissä tulisi kunnioittaa luottamushenkilöiden jakamatonta oikeutta turvalliseen ja terveelliseen kunnallishallintoon. Erityisesti tässä olisi kiinnitettävä huomiota riskiryhmiin kuuluvien luottamushenkilöiden tasaveroisen osallistumismahdollisuuden turvaamiseen päätöksenteossa.

Koronaongelma ei maassamme ole ohi, vaan uusi aalto on parhaillaan käynnissä. Minkäänlaisia kestäviä paikallisperusteitakaan ei ole olemassa varomattomalle varovaisuudesta tinkimiselle.

On lähinnä huvittavaa, että Kuusamossakin ollaan vesi kielellä nokkimassa ikäänkuin rusinoita koronapullasta hehkuttamalla ihmisten käyttäytymisen muutosta etätyöskentelyn suosion suhteen, mutta samalla itse pitäen kynsin hampain kiinni vanhoista luutuneista kokouskäytännöistä, joista pandemiapainotukset on pikariisuttu pois.

Hallintokoneistohaitanteosta ei saa muodostua uutta normaalia Kuusamossa – Perussuomalaisten nousun pelossa – aikaisemman eristämispolitiikan lisäksi, missä kansanvallan haudankaivamisessa lähinnä kokoomus ja vihreät ovat kyseenalaisesti kunnostautuneet.

Erityisesti, kun valtuuston iltakoulun työlistalla on koko valtuustokauden tärkeimmän yksittäisen päätöksen pohjustaminen, kuntalain edellyttämän kaupunkistrategian päivittäminen tulevan valtuustokauden ohjenuoraksi, on erityisen välttämätöntä, että etenkin yhden henkilön valtuustoryhmän työskentely turvataan katkeamattomasti.

Perussuomalaisten Kuusamon valtuustoryhmän puheenjohtaja ja kaupunginvaltuutettu, yrittäjä Joukamo Kortesalmi peräänkuuluttaakin ensi kuntavaaleihin selkeää vallanvaihtoa ja uutta tervettä kaikki kuusamolaiset ja kunnalliset ryhmät tasapuolisesti huomioon ottavaa kuntapolitiikkaa pikkusieluisen pienen piirin politikoinnin tilalle.