Tapsan vappupuhe 2016

Arvoisa yleisö !

Olen Tapio Sumioinen ja toimin tällä hetkellä Kuusamon Perussuomalaisten toiminnanjohtajana. Olen tässä nyt pitämässä lupaamaani vappupuhetta ja valotan tässä hieman taustoja, miksi olen lähtenyt mukaan perussuomalaisten toimintaan. Olen ollut nyt vajaan vuoden puolueen jäsenenä ja käytännössä muutama asia on ollut syynä, miksi liityin puolueeseen.

Syitä liittymiseen voin kertoa muutamia. Tärkein tekijä tähän toimintaan mukaan lähtemiseen on ollut se, että olen oikeasti pettynyt Kuusamon kunnallishallinnossa melko moneen asiaan. Kuusamossa on on käytännössä yhden puolueen yksinvalta ja tämä puolue ajaa lähinnä omia agendojaan. Niihin liittyvät pelkkään matkailuun panostaminen, mikä käytännössä tarkoittaa sitä että kaikki liikenevät rahat panostetaan Rukaan. Rukahan on siinä tilanteessa, että se pyörisi jo nyt omillaan ja silti kaupunki edelleen pumppaa miljoonia sinne perustellen panostuksiaan työpaikoilla, imagotekijöillä ja mahdollisilla verotuloilla. Esimerkkinä näistä ainakin minun mielestäni huuhaa-panostuksista ovat Pirunkirkon alainen liittymä, hyppyrimäki ja muutamia muita asioita. Tämä toiminta johtaa käytännön tasolla siihen, että muu Kuusamo jää täysin paitsioon kehittämisestä. Tieverkostomme erityisesti haja-asutusalueilla rapautuu kiihtyvää tahtia, syrjäkylät pyritään tyhjentämään ja käytännössä paikkakunta elää yhden kortin varassa. Itse asun haja-asutusalueella ja kyllä erinäisten asioitten kanssa täällä saa oikeasti painia joka vuosi kaupungin virkakoneiston kanssa. Itse haluaisin sitä, että kaupunki panostaisi tasapuolisemmin koko paikkakuntaan ja pyrkisi siihen, etteivät syrjäkylät tyhjenisi totaalisesti väestöstä. Samalla jos kaupunki panostaisi tasapuolisemmin paikkakuntaan, meillä olisi mahdollisuus ainakin pienentää muuttotappiota ja saada tänne paremmin ympärivuotisia työpaikkoja kausiluonteisten töitten sijaan.

Eräs tärkeä liittymisen syy minulle oli myös tämä viime kesänä alkanut turvapaikanhakijoitten hallitsematon virta Suomeen ja myös Kuusamoon. Käytännössähän tässä taas tilanne on se, ettei kaupunkimme ole tehnyt mitään asian hallitsemiseksi. Vastaanottokeskuksia viime syksynä ilmestyi useampi kappale meille ja saimme samalla useamman sadan hengen turvapaikanhakijoista koostuvan elättilauman. Maahanmuuttokriitikkona tämä hallitsematon touhu on johtanut siihen, että kaikenlaisia lieveilmiöitä on ilmaantunut ja riski siihen, että jotain tapahtuu on kasvanut moninkertaiseksi. Kaupunki luultavasti ajattelee valtapuolue kepun agendalla, että tämä tuo työtä ja rahaa meille. Tähän en usko, lähinnä turvapaikanhakijat ovat meille kuluerä ja turvallisuusriski. Ja itse en hyväksy missään nimessä tätä toimintaa, joka on ollut täysin koordinoimatonta. Asia olisi pitänyt hoitaa paljon jämäkämmin ilman hallitsematonta turvapaikanhakijoitten vastaanottamista paikkakunnalle.

Kuka teistä kuulijoista ajattelee edes vähänkään samansuuntaisesti kuin allekirjoittanut, niin teille se oikea vaikutuskanava on perussuomalaiset. Me emme ole mitään kiihkoporukkaa, vaan pyrimme ajattelemaan näitä asioita ilman kiihkoa. Tervetuloa mukaan toimintaan ! Kiitoksia !

Tapio Lämsä (ent. Sumioinen)

Kuusamon Perussuomalaiset ry:n toiminnanjohtaja