Valtuustokysymys Kuusamon kaupunginhallitukselle: Paljonko ”työväestönsiirrot” Ruka Nordicin pakkoyleisöksi tulivat kansalle maksamaan?

Julkisuudessa on esitetty tietoja siitä, että Kuusamon kaupungin työntekijät olisi paimenkirjeellä pakotettu osallistumaan Ruka Nordicin pakkokisayleisöksi tekemällä siitä virkistyspäivän tapainen työpäivä. Paljonko tämä työväestön pakkosiirto on tullut kuusamolaisille veronmaksajille maksamaan ja miten työtehtävät ovat tulleet hoidetuksi kisojen aikana?

Myös koululaisille on laajalti keinotekoisesti ja tarkoitushakuisesti tehty kisalauantaista koulupäivä. Miten tämä liittyy koulujen opetussuunnitelmiin?

Edelleen olen huolestunut siitä, onko työntekijöille ja koululaisille annettu vapaa mahdollisuus eettisistä ja moraalisista syistä jäädä luvallisesti ja ilman jälkisanktioita ja painostuksen pelkoa sekä urakehityksen haittaa pois tämän pakkojärjestelyn piiristä.

Olen tietoinen siitä, että laajat kansankerroksemme eivät hyväksy tällaista elitististä tapahtumaa kerskakulutuskohteessa eivätkä kaupungin rahoilla kulutusjuhlintaa samaan aikaan, kun edes välttämättömiä peruspalveluja ei kyetä kustantamaan verovaroin kuntalaisille ilman hirvittäviä maksukorotuksia ja jopa uusien maksuluokkien tehtailua.

Mainituilla perusteilla kysyn Kuusamon kaupunginhallitukselta:

Kuinka paljon kuusamolaisille veronmaksajille aikaansaatiin lisäkustannuksia pakottamalla sekä kaupungin työntekijät että koulujen oppilaat Ruka Nordicin pakkoyleisöksi ja millä nämä ylimääräiset menot katetaan?

Kuusamossa 26 päivänä marraskuuta 2016