Kirkkovaltuustoaloite kastelahjapakkauskäytännön käyttöönotto

Asia: Kastelahjapakkauksen jakaminen kastekoteihin

Turun Mikaelinseurakunnassa on aloitettu hiljattain käytäntö ryhtyä jakamaan kastekoteihin jaettavaa lahjapakkausta. Tällä uudella avauksella on haluttu panostaa yhteisöllisyyteen ja korostaa kirkon jäsenyyden merkitystä.

Erityisesti Kuusamossa, missä kuolleisuus on kukistanut syntyvyyden ja syntyneiden lasten määräkin on ollut jyrkässä laskussa, on otettava kaikki keinot käyttöön – myös pienet ja henkisesti lapsiperheitä tukevat – tämän kaikkien kannalta epätoivottavat kehityskierteen oikaisemiseksi.

Äitiyspakkauksen tapainen lahjapaketti voisi koostua paikallisten yritysten tuotteista, joille lapsiperheillä on käyttöä ja tarvetta. Lahjapaketin koostumus voisi vaihdella sen mukaan kuinka monennelle perheen lapsista se on tarkoitettu. Paketin sisällön koostamisesta voitaisiin vallan hyvin järjestää myös paikallinen ideakilpailu.

Mainituilla perusteilla esitän, että:

Kuusamon seurakunta ryhtyy selvittämään mahdollisuudet kokoonpanna ja ryhtyä jakamaan kastekoteihin luovutettavaa kastelahjapakkausta kotiseurakunnalta henkisenä eleenä ja tavoitteena edistää syntyvyyttä ja seurakunnan jäsenkehityksen tukemiseksi.

Kuusamossa 14 päivänä kesäkuuta 2016

kirkkovaltuutettu