Kirkkovaltuustoaloite Periaatepäätöksen tekeminen siitä, että Kuusamon seurakunta ei piilottele laittomia ja paperittomia turvapaikanhakijoita

Asia: Periaatepäätöksen tekeminen siitä, että Kuusamon seurakunta ei piilottele laittomia ja paperittomia turvapaikanhakijoita tiloissaan.

Maassamme on käyty keskustelua evankelis-luterilaisen kirkon mahdollisista toimenpiteistä majoittaa ja piilotella kielteisen turvapaikkapäätöksen saavia ja siten ilman oleskelulupaa jääviä laittomia ja paperittomia sekä perusteettomia turvapaikanhakijoita. Pitäisi olla päivänselvää, että kirkko ei voi olla estämässä viranomaistoimintaa laittomasti maassa olevia kohtaan.

Koska seurakuntien jäsenet kirkollisveroillaan maksavat suuren osan kustannuksista, on myös seurakuntalaisten intressissä tietää heidän verovarojensa käytöstä. Siksi Kuusamon seurakunnan on syytä ottaa asiaan selkeän kielteinen kanta. Ellei näin tehdä, tulee se tietämään kirkosta eroamisten jatkumista aikaisempaakin vuolaammassa tahdissa.

Kirkko ja seurakunnat eivät voi syleillä kaikkia ajatussuuntia ja joistakin perusperiaatteista on pidettävä kiinni. Siksi pidän välttämättömänä, että seurakunnat – päinvastoin kuin jopa arkkipiispa on yllyttänyt – eivät lähde tällaiselle laittoman toiminnan tielle.

Mainituilla perusteilla esitän, että:

Kuusamon seurakunta ryhtyy viipymättä laatimaan periaatepäätöstä siitä, että seurakunta ei majoita eikä piilottele tiloissaan laittomia, paperittomia ja siten perusteettomia turvapaikanhakijoita.

Kuusamossa 29 päivänä marraskuuta 2016

kirkkovaltuutettu