Kuntalaisaloite: Koronakriisiin liittyvien välttämättömien korjaushankkeitten aikaistaminen sekä määrärahan osoittaminen

Kuntalaisaloite 13.5.2020

Aloitteen tekijät: Tapio Lämsä, Tarja Leinonen-Viinikka, Tarmo Tyni, Tero Kokko ja Esko Törmänen

Koronakriisi on iskenyt kuusamolaiseen yrityselämään talouden näkökulmasta hyvin rankalla kädellä. Monella alalla pysähdys on ollut äkillinen ja tämä näkyy kassavirtojen tyrehtymisenä. Jotta yritysten rattaat pidetään Kuusamossa pyörimässä tarvitaan yritystoimintaa tukevia toimenpiteitä.

Me aloitteen allekirjoittaneet esitämme, että Kuusamon kaupunki aikaistaa hankkeita, jotka kohdentuvat rakentamiseen, korjausrakentamiseen sekä erilaisiin tiehankkeisiin. Myös hankkeet, jotka ovat siirretty tulee ottaa uudelleen tarkastelun kohteeksi.

Hankkeiden käynnistämisen avulla yritykset pystyvät tarjoamaan työtä työntekijöilleen ja selviävät näin pahimman ajan yli. Elinvoimaiset yritykset ovat Kuusamon elinehto. Meillä ei ole varaa menettää yhtäkään toimivaa yritystä. Päinvastoin, meidän on haettava uusia toimintamalleja tähän “korona-ajan” jälkeiseen maailmaan. Etätyö ja it-ala tullevat mahdollistamaan uutta nousua ja siinä Kuusamon pitää olla kehityksen kärjessä. Tämän vuoksi on tärkeää katsoa myös tulevaisuuteen ei pelkästään tähän hetkeen.

Kuusamon Perussuomalaiset ry:n hallitus esittää, että kaupunki avaa talousarvionsa mitä pikimmin ja ryhtyy sopeuttamaan toimintaansa tulevaisuuden näkymiä vastaavaksi ja ohjaa hankkeiden käynnistämiseen tai mahdolliseen aikaistamiseen 1,5 miljoonan määrärahan.

Koronan aiheuttamat taloudelliset vaikutukset ovat ennennäkemättömät ja loppulasku ei ole kenelläkään tiedossa. Nyt tarvitaan nopeita sopeutustoimia sekä toimintojen priorisointia kuntalaisten hyväksi.

Kuusamossa 13.5.2020

Kuusamon Perussuomalaiset ry:n hallitus