Kuntalaisaloite kunnallisen metsätyöryhmän perustamiseksi

Kuusamon historia jo yli 100 vuoden ajalta osoittaa aukottomasti sen, että aina savotoiden ollessa käynnissä omalla paikkakunnalla, ovat talouselämä, työllisyys ja yleinen hyvinvointi eläneet kukoistuskauttaan siten, että myös kunnan voimavaroihin on saatu verotulolisäystä ja köyhäinhoitokulut ovat laskeneet.

Lisäksi Kuusamon metsät ovat aivoa laajamittainen tuotantokoneisto, mikä meillä on koko ajan ollut olemassa. Metsän tuottoa on kuitenkin pystytty korjaamaan talteen vajaatehoisesti sen tuottoon nähden.

Metsäkeskus Pohjois-Pohjanmaan ja maakunnallisen metsäneuvoston luonnostelun pohjalta aloitettu Pohjois-Pohjanmaan metsäohjelman vuosille 2016 – 2020 valmistelu, on saatettu hiljattain tiedoksi Pohjois-Pohjanmaan liitolle. Uusi metsäohjelma lähtee maakunnan puuvarojen hakkuumäärän nostamisesta suurimman kestävän hakkuumahdollisuuden tasolle eli kaikki puutavaralajit huomioon ottaen puunkorjuun lähes kaksinkertaistamisesta nykytasosta.

On sanomattakin selvää, että tämä vaatii asiaan paneutumista myös kuntatasolla ja sellaisten tukitoimien käyttöönottamista, että tässä kunnianhimoisessa, mutta välttämättömässä tavoitteessa on mahdollista myös onnistua.

Metsien käyttöä on syytä tehostaa siksikin, että maanomistusta karkaa koko ajan perinnönjakojen ja kiinteistökauppojen johdosta ulkokuusamolaiseen omistukseen. Pelkästään Kuusamon aluetalouden kannalta tarkasteltuna sellainen metsänhoito, missä puunmyyjä asuu metsän sijaintikunnassa, käyttää metsätulonsa omalla paikkakunnalla tai sijoittaa ne omalle paikkakunnalle käyttäen metsänhoito- ja viljelyketjuissa oman paikkakunnan työvoimaa ja sen metsäalan yritysten palveluja, on kuntataloudellekin tuottoisin.

Jotta metsätalous Kuusamossa saadaan nostetuksi parhaalle mahdolliselle tasolle, se edellyttää koko metsäklusterin pullonkaulojen poistamista. Olennaista on saada puu logistisesti kannattavasti liikkeelle, turvata kaikille puutavaralajeille paras mahdollinen markkinahinta sekä saada lisää kysyntää ja jalostuskapasiteettia eri puutavarajakeille lähialueilla sekä ottaa käyttöön aikaisempaan nähden kokonaan uusia puunkäyttömuotoja.

Parasta tulosta ei saavuteta sillä, että jokainen metsätalouden osa-alue puuhastelee itsekseen omalla kapealla sektorilla. Siksi on välttämätöntä koota yhteen kaikki metsätalouden osa-alueet ja intressiryhmät – poliittinen ohjaus mukaan lukien – päästäksemme kokonaisuuden kannalta taloudelliseen ja toiminnalliseen optimitulokseen.

Parhaiten ja nopeimmin metsien hyötykäytön maksimoiminen saadaan liikkeelle, kun nimenomaisesti sitä varten perustetaan kunnallinen metsätyöryhmä. Siinä tulee olla mukana ainakin ammattimetsänomistajien, eri metsäorganisaatioiden, logistiikan ja puun jatkojalostajien riittävä edustus mukaan lukien kaupungin poliittinen päätöksenteko-organisaatio.

Kaupunkistrategian työpaikkatavoitteen toteutuminen ei ole alkuunkaan mahdollista ilman, että metsätalouden edellytykset otetaan kokonaisvaltaisesti käyttöön kannolta vientisatamaan saakka.Lomakkeen yläreunaLomakkeen alareuna

Kuusamon kaupunki ryhtyy viipymättä selvittämään mahdollisuudet eri ammattitoimijoista koostuvan kunnallisen metsätyöryhmän perustamiseksi.

Kuusamossa 11 päivänä tammikuuta 2016

metsätalousyrittäjä