Kuntalaisaloite: Sähköisen äänestysjärjestelmän, mukaan lukien puheenvuoropyynnöt, sisällyttäminen valtuustosalin remonttiohjelmaan

Asia: Sähköisen äänestysjärjestelmän, mukaan lukien puheenvuoropyynnöt, sisällyttäminen kaupungintalon valtuustosalin remonttiohjelmaan.

Kuluneen valtuustokauden aikana on ilmennyt selvä tarve remontoida kaupungintalon valtuustosali nykypäivän vaatimustasoa vastaavaksi – erityisesti kokouksessa välttämättömien apuvälineiden käyttöä varten ja valmistautumiseksi paperittomaan kokouskäytäntöön.

Valtuuston kokousten sujuvuuden varmistamiseksi tässä samassa yhteydessä olisi syytä ottaa käyttöön sähköinen äänestysjärjestelmä. Tähän olisi sisällytettävä myös sähköinen puheenvuoropyyntöosio, koska puheenvuorojen myöntämisjärjestyksessä ei ole kaikilta osin noudatettu valtuuston työjärjestyksen (17 §) edellytystä antaa puheenvuorot pyydetyssä järjestyksessä, vaan siinä on selvästi suosittu valtapuolueen omia edustajia.

Olen täysin vakuuttunut siitä, että sähköinen puheenvuoropyyntöjärjestelmä tulee tässä suhteessa mullistamaan puheenvuorojen käyttöjärjestyksen. Kuusamossa on jo korkea aika siirtyä tässäkin suhteessa tasapuoliseen toimintakulttuuriin ilman yhden puolen ylemmyydentuntoista toimintatapaa.

Mainituilla perusteilla esitän, että:

Kuusamon kaupunki sisällyttää sähköisen äänestysjärjestelmän puheenvuoropyyntöineen kaupungintalon valtuustosalin remonttiohjelmaan tasapuolisen puheenjohtajatoiminnan turvaamiseksi.

Kuusamossa 9 päivänä tammikuuta 2017

___________________________________