Kuntalaisaloite vastaanottokeskuksen lakkauttamiseksi

Kuusamossa turvapaikanhakijoiden vastaanottaminen on tapahtunut ilman kaupungin päättävien elinten nimenomaisia päätöksiä ja poliittista ohjausta. Keskitetty turvapaikanhakija-asioiden hallinta puuttuu eikä toiminta ole millään muotoa kokonaisvaltaisesti koordinoitua, vaan lähinnä markkinaehtoisesti kyhättyä.

Paikkakunnalla on jo ensihetken viranomaistietojen mukaan turvapaikanhakijoihin liittyviä hälytystehtäviä ollut kaksinkertaisesti kantaväestön määrään suhteutettuna. Ensimmäinen ulkomaalaisen näköisen henkilön tekemä lapsiin kohdistunut ahdisteluyrityksen epäily on jo poliisille ilmoitettu.

Kuusamolla ei ole minkäänlaisia taloudellisia tai toiminnallisia edellytyksiä hoitaa turvapaikanhakijoiden kotouttamista. Työllistymismahdollisuudet ovat toivottomat, kun kantaväestöstäkin jatkuvasti toistatuhatta on vailla työtä – kasvavan osan ollessa vielä pitkäaikaistyöttömiä.

On päivänselvää, että näiden lähtöasetelmien vallitessa tilanne on vähintäänkin tulenarka. Kuntalaisten turvallisuuden takaamiseksi ei ole tehty elettäkään ja koko toiminta perustuu valtion rahan itsekkääseen imurointiin.

Mainituilla perusteilla esitän, että:

Kuusamon kaupunki ryhtyy kiireellisesti asian vaatimiin toimenpiteisiin ensisijaisesti Kuusamon turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen lakkauttamiseksi tai toissijaisesti muuttamiseksi palautuskeskukseksi.

Kuusamossa 3 päivänä joulukuuta 2015

___________________________________