Muutosesitys: Kuusamon yleiskaavan päivitys, 1. vaihekaava

81 § Kuusamon yleiskaavan päivitys, 1.vaihekaava

Tuulivoimaloiden minimietäisyyksien lähimpään asutukseen, mukaan lukien loma-asunnot, on ehdottomasti oltava vähintään 2 kilometriä sitovasti, ei vain ohjeellisena.

Maan hallituksen hiljattain julkistetussa ilmasto- ja energiastrategiassa edellytetään tuulivoiman ympäristö- ja terveyshaittojen riippumattoman selvityksen laatimista ennen kuin uusia tuotantotukia voidaan myöntää. Tämä pitää ottaa huomioon myös yleiskaavassa siten, että siinä varaudutaan jo ennakkoon infraääniuhkiin ja eliminoidaan altistuminen tuulimyllyjen aiheuttamille terveyshaitoille, minkä vuoksi suojaetäisyys on välttämätön.

Edelleen ei ole mitään järkiperäistä syytä luetella vääriä ja vanhoja väestöpohja- ja väestöennustetietoja, vaan ne pitää kerta kaikkiaan oikaista oikeiksi ja ajantasaisiksi.

Metsätalous on elinkeinoalana ykkönen ja se pitää nostaa sinne, minne se kuuluukin eikä sen merkityksen arviointi saa jäädä vain rivimaininnaksi.

Puolueet pitää laittaa suuruusjärjestykseen, nyt ne on mainittu järjestyksessä, mikä ei ole mitenkään perusteltavissa, paitsi korkeintaan poliittisella pikkusieluisuudella ja kunnalliskiusaamisella.

Lisäksi kaavamääräysten kohta 8 pitää poistaa kokonaan. Rannan virkistyskäyttö ei saa paisua yleiseksi yksityismailla rakennuspaikan ja rannan välissä. Myös pienten lampien rannoille rakentaminen on mahdollistettava, koska luontopainotteiset harrastusaktiviteetit tarvitsevat niitä tukikohtinaan ja

niille on myös selvää kysyntää, mikä edistää metsäomaisuuden myönteistä arvonkehitystä.

Rakentamisen yksikkökokorajoitukset haja-asutusalueella pitää kaksinkertaistaa sekä maatilakäsite on laajennettava käsittämään myös muut maaseutuelinkeinot tässä suhteessa.

Kokkojärvi on kiistatta kaupallisesti tärkeä vesistö Kuusamon perinteisten ammattikalastuksen pääjärvien – Muojärven ja Kuusamojärven – välissä, mihin se on lisättävä.

Lisäksi maisemallisesti arvokkaan alueen (ma-2) merkinnät pitää ehdottomasti poistaa Puutteenkylän, Kantokylän, Törmäsenvaaran ja Sossonniemen alueilta kohtuuttomina ja aivan liian laajasti esitettyinä, kuten Kantokylän yhteisen kalaveden osakaskunnan muistutuksessa on esitetty.

Kuusamossa 13 päivänä joulukuuta 2016

kaupunginvaltuutettu