Valtuustoaloite kaupungin vuokrataloyhtiön talouden tervehdyttämiseksi hätätilaohjelmalla

Kuusamossa on ajauduttu ylipitkän yhden puolueen valtakauden aikana taloudelliseen umpikujaan ja kaikkinaiseen kurjistumiskierteeseen koko kunnallishallinnossa aina kaupungin tytäryhtiöitä myöten.

Kuusamon Vuokratalot OY:n vuotavaa taloutta on yritetty tilkitä milloin milläkin hetken hyvän tuomalla pikakikkailulla siirtämällä aina välttämättömät toiminnan tervehdyttämistoimet hamaan tulevaisuuteen.

On päivänselvää, että näin ei voida enää jatkaa. Tosiasioita on kyettävä katsomaan silmiin, vaikka se valtapuolueelle niin kipeää tekeekin.

Oman yritysanalyysini mukaan Kuusamon Vuokrataloyhtiöt OY kärsii Kuusamossa muutoinkin yleisestä pöhötystaudista, missä toimintoja ei ole kyetty sopeuttamaan jatkuvan ja jopa kiihtyvän väestökadon aikaansaamaan pysyvästi muuttuneeseen ja supistuvaan kysyntätilanteeseen.

Kuusamon Vuokratalot OY:n ratkaisevasti heikentynyt kilpailuasetelma vuokratalomarkkinoilla on todellinen oravanpyörä, mistä on vaikea etsiä ulospääsytietä. Toiminnan ongelmavyyhti koostuu käsittääkseni ainakin seuraavista osatekijöistä ja niiden yhteisvaikutuksista:

Asunnontarvitsijoiden kysyntävaatimukset ovat muuttuneet, jolloin osa asuntokannasta on vääränkokoista ja ne sijaitsevat vikapaikoissa. Kunnallisten vuokra-asuntojen vuokrataso on ajettu ylikorkeaksi, mikä näkyy myös keskimääräistä selvästi suurempana vuokralaisten vaihtuvuutena. Maksukykyisten vuokralaisten markkinat ovat väkimäärän jatkuvasta vähenemisestä johtuen laskevat. Asunnoissa on kokonaisuutena katsoen selvää korjausvelkaa, mikä vaikeuttaa vuokramarkkinoita. Edelleen vuokra-asuntoyhtiöiden lainakanta on yhteiskunnan muuttuessa käynyt epätarkoituksenmukaisiksi vallitsevaan tilanteeseen nähden.

Nämä seikat puolestansa ovat johtaneet siihen, että asuntojen käyttöaste on jo lyhyenkin tarkastelujakson kuluessa laskenut ratkaisevasti. Kun tyhjien asuntojen aiheuttamat kulut joudutaan viime kädessä perimään muilta vuokralaisilta, on tämä johtanut tilanteeseen, missä koko sosiaalinen asuntotuotanto on menettänyt merkityksensä. Tosiasiallisesti Kuusamossa on se tilanne, että yksityiset asuntosijoittajat tätä sosiaalista asunnontarjontaa nyt käytännössä harjoittavat!

Kuusamon Vuokratalo OY:n toimintaa varjostaa myös vallitseva asuntomarkkinoiden nykytila, missä on odotettavissa pitkään jatkuva ostajan/vuokraajan markkinatilanne. Massoittain myynnissä olevat omistusasuinkiinteistöt sotkevat myös vuokra-asuntomarkkinoita.

Nämä kiistattomat tosiasiat osoittavat sen, että Kuusamon Vuokratalot OY:n toimintaa on ryhdyttävä tarkastelemaan kokonaisvaltaisesti siten, että sen toiminta sopeutetaan nopeasti pysyvästi muuttuneeseen ja alati heikkenevään markkinatilanteeseen sekä kiihtyvästi negatiiviseen väestöennusteeseen.

On väärin ja kohtuutonta, että vain kunnallisten kulissien pystyssä pitämiseksi aiheutuneet ylimääräiset ja tarpeettomat lisäkustannukset maksatetaan vähävaraisilla vuokralaisilla ylisuurina vuokrina ja kaikilla kuntalaisilla nousevana veroprosenttina.

Mainituilla perusteilla esitän, että:

Kuusamon kaupunki ryhtyy viipymättä hätätoimiin Kuusamon Vuokratalot OY:n toiminnan sopeuttamiseksi kiihtyvästi vähenevän väkimäärän aikaansaamaan supistuvaan vuokra-asuntojen kysyntään sekä kunnallisen vuokrataloyhtiön talouden saneeraamiseen kestävälle pohjalle.

Kuusamossa 9 päivänä syyskuuta 2013

___________________________________