Valtuustoaloite lapsiperheiden ja syrjäytyneiden sekä syrjäytymisuhanalaisten elämäntilanteen helpottamiseksi

Maan nykyhallitus – nyt ilman Arhinmäen sateenkaarisukkia – on päässyt kehysriihessään tekemään kovia leikkauspäätöksiä. Yhteisten rahojen kanssa on eletty kuin siat vatukossa, mikä on johtanut kiihtyvään velkaantumiseen. Rahaa ja tukiaisia – vakuuksia ja takuuksia on syydetty surutta ulkomaille kansainvälisten ja ulkomaisten pääoma- ja pankkipiirien pelastamiseksi.

Kun hallitusherrat hölmöilevät – kansa yleensä maksaa. Niin kävi myös nyt. Holtittoman politiikan maksumiehiksi on kaivettu nyt erityisesti lapsiperheet ja palkansaajat, jotka on ripustettu henkiseen hirsipuuhun. Lapsiperheiltä viedään lapsilisistäkin ja samaan aikaan lastensuojelu huutaa resurssipulaa. Tällä tiellä ainakin tekemistä tulee riittämään.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä on tekemässä lapsilisävälikysymystä, mihin keskustaryhmä liittynee. Lapsilisiin kajoamiselle ei ole kansan osoittamaa oikeutta eikä se ole kohtuuskaan!

Miten on sitten tilanne Kuusamossa? Meillä on riittänyt rahaa ja valtuustoenemmistön poliittista tahtoa hukkaputkeen, ponttoonisiltoihin ja poliittisesti sävytettyyn katuvalaistukseen… Me olemme pönkittämässä romahtavia kunnallisia kulisseja veronkorotuksilla. Kuka näitä oikein tarvitsee?

Me olemme ottaneet ja ottamassa maan hallituksen tapaan erityisesti niiltä väestöryhmiltä, nuorilta lapsiperheiltä, joita täällä erityisesti tarvittaisiin. Samanaikaisesti keskustan valtuustoryhmä on esittänyt lisämäärärahoja kaavoitukseen – tilanteessa, jossa Tolpanniemen kokoinen asuinalue tyhjenee laskennallisesti 6 vuodessa. Tosiasiallisesti olemme tilanteessa, missä jo olemassa olevia kaavoja täytyisi ajaa alas.

Perusteluksi ei riitä se, että kaavoitetaan 100 vuoden perspektiivillä. Tuskin me tiedämme nyt sitä, mitä ruuhka-Suomessa tai kasvukeskuksissa asuvat lastenlastenlapsemme silloin perintömaillaan tarvitsevat! Yhtä hyvällä syyllä me voimme ryhtyä varustautumaan kolmanteen maailmansotaan, uusristiretkiin tai seuraavaan jääkauteen!

Minä peräänkuulutan nyt päätöksentekoon konkreettisuutta, käytännönläheisyyttä ja kansan sosiaalista tarvetta.

Me teimme kuntana viime vuonna hyvän tuloksen: taidolla, tukiaisilla ja tuurilla!

Onnistunut hallinto, kansalaisten perustoimeentulo ja inhimillisyys eivät kuitenkaan tule turvatuiksi vain talousluvuilla tilinpäätöksessä.

Siihen tarvitaan kohdennettua ja suunnitelmallista toimintaa – peruspriorisointia! Me päättäjät luomme kuvan Kuusamosta. Millaisen me siitä haluamme muodostaa? Jos me emme tee mitään, kuntakuva on kuihtuva, rapistuva ja ikääntyvä.

Jos me haluamme antaa muualle ja itsellemmekin jonkin toisenlaisen vetovoimaisemman vaikutuksen, on sen eteen tehtävä jotakin.

Mainituilla perusteilla esitän, että:

Kuusamon kaupunki ryhtyy viipymättä toimiin kaupungin hankintastrategian luomiseksi sillä periaatteella, että sen avulla turvataan ensisijaisesti alueen oman työvoiman käyttö julkishallinnon työkohteissa.

Kuusamossa 31 päivänä maaliskuuta 2014

___________________________________