Valtuustoaloite nimetön työnhaku

Nimetön työnhaku on menetelmä, jossa edistetään yhdenvertaisia mahdollisuuksia uusia työntekijöitä rekrytoitaessa.

Nimettömän työnhaun on todettu vähentävän esimerkiksi sukupuolen, iän ja epätyypillisen työuran perusteella tapahtuvaa epätasapuolista kohtelua työpaikkaa haettaessa.

Nimettömässä työnhaussa henkilöt täyttävät sähköisen hakemuksen normaalisti rekrytointijärjestelmään. Sen jälkeen hakemuksista poistetaan hakijan henkilökohtainen tausta kuten nimi, osoite, ikä, sukupuoli, syntymäpaikka, siviilisääty, perhetiedot, kansalaisuus ja äidinkieli.

Valitseva esimies saa ennen työhaastattelua tietoonsa vain hakijoiden ammatin, tutkinnon, tutkintotason, edelliset työsuhteet ja suoritetut työtehtävät sekä niihin liittyvän osaamiseen. Tämän uskotaan auttavan esimiestä kiinnittämään huomiota osaamiseen ja olennaiseen työkokemukseen, kun henkilökohtaiset tiedot ja niiden herättämät mielikuvat puuttuvat.

Mielestämme Kuusamossa vallitsevat poliittiset olosuhteet olisivat edellyttäneet jo ajat sitten tähän järjestelmään siirtymistä, jotta ”Hyväveli -järjestelmän” juurtuminen kunnallishallintoon olisi voitu estää.

Esimerkiksi Espoon kaupungissa, missä valtuuston puheenjohtajana on Timo Soini, ollaan tätä järjestelmää ottamassa kokeilukäyttöön.

Me allekirjoittaneet Perussuomalaisten Kuusamon valtuustoryhmän jäsenet katsomme, että on tarkoituksenmukaista ottaa käyttöön työnhakeminen kaupungin työpaikkoihin ilman henkilötieto-osiota, jolloin tärkeimmäksi perusteeksi hakemukseen tulee kyseiseen työnkuvaan olennaisesti vaikuttavan tiedon saaminen.

Mainituilla perusteilla esitämme, että

Kuusamon kaupunki ryhtyy viipymättä toimiin ni- mettömän hakumenettelyn ulottamiseksi myös Kuusamon virkajärjestelyihin.

Kuusamossa 11 päivänä marraskuuta 2013

Perussuomalaisten Kuusamon valtuustoryhmä: