Valtuustoaloite poliittisen koskemattomuuden turvaavasta valtuustosopimuksesta

Valtuustoaloite

Asia: Paikallispoliittisen koskemattomuuden, mielipidevapauden ja häiriöttömän luottamushenkilöhallinnon turvaamisen valtuustosopimus.

Kuusamossa on kuluvan valtuustokauden aikana ilmennyt selvää henkistä häirintää osaa luottamustehtävissä toimineita kohtaan. Näin ei asiantila saisi missään nimessä olla, sillä maassamme pitäisi vallita mielipiteenvapaus.

Myös kuntavaaleihin valmistauduttaessa, on kentältä kuulunut monilta tahoilta viestiä siitä, että ehdokkaaksi ei uskalleta lähteä painostuksen vuoksi ja sen pelossa. Tilanne on kansanvallan toteutumisen kannalta täysin epätoivottava, koska vaalejahan ei näissä oloissa voida käydä vapaasti ja tasapuolisesti.

Viime kunnallisvaalien huonojen kokemusten opettamana esimerkiksi Perussuomalaista ehdokaslistaa ei ole voitu kokonaisuudessaan julkaista ennen kuin vasta sitten, kun lista on sisään jätetty. Näin on nyt jouduttu toimimaan omien ehdokkaiden suojelemiseksi.

Erityisen huolestuttavaa on se, että samanlaista viestiä on kuulunut myös muualta ja muista pienryhmistä käsin. En lähde osoittelemaan asiassa mihinkään suuntaan, vaan toivon hartaasti, että jatkossa kuusamolaisten ei tarvitse pelätä – ainakaan aiheesta – ehdolle asettumistaan tai poliittisen värinsä tunnustamista. Vanha sanonta Kuusamossa kuuluu, että kuusamolaiset pelkäävät jo omaa varjoansakin. Mielestäni tästä pitäisi päästä pikaisesti pois.

Mainituilla perusteilla esitän, että:

Kuusamon kaupunginvaltuuston poliittiset ryhmät laativat ja hyväksyvät kaikkia osapuolia sitovan valtuustosopimuksen paikallispoliittisen koskemattomuuden, mielipidevapauden ja häiriöttömän luottamushenkilöhallinnon turvaamiseksi.

Kuusamossa 27 päivänä helmikuuta 2017

___________________________________