Valtuustoaloite vaalilautakuntien nimeäminen

Viime kuntavaaleissa Kuusamossa Perussuomalaiset käytännöllisesti katsoen sivuutettiin vaalilautakunnista vastoin vaalilainsäädäntöä. Tämä tehtiin tarkoitushakuisesti siten, että päätökset vaalilautakunnista tehtiin aivan viime tipassa, jolloin tiedettiin se, että mahdolliset valitukset eivät enää johtaisi korjaukseen samaisissa vaaleissa.

Tällainen kikkailu ei ole oikein eikä sillä tiellä voida jatkaa. Siksi Perussuomalaisten Kuusamon valtuustoryhmä esittää, että seuraavien vaalien – EU -vaalien – vaalilautakunnat muodostetaan jo nyt, jotta tällaiselta vääryydeltä voidaan välttyä.

Edelleen Perussuomalaisten Kuusamon valtuustoryhmä edellyttää, että jokaiseen vaalilautakuntaan ja vaalitoimikuntaan tulee perussuomalaisedustus, sillä viimeksi käydyissä vaaleissa Perussuomalaiset nousivat Kuusamon toiseksi suurimmaksi puolueeksi.

Vaalitapahtuma on niin arvokas osa demokratiaa, että vaillinaisesti valituilla vaalilautakunnilla sen oikeellisuutta ei saa uhata.

Mainituilla perusteilla esitämme, että:

Kuusamon kaupunki ryhtyy viipymättä toimiin EU -vaalien vaalilautakuntien nimeämiseksi varmistaen sen, että poliittinen tasapuolisuus ja vaalilaki toteutuvat näiden elinten kokoonpanoissa.

Kuusamossa 27 päivänä toukokuuta 2013

Perussuomalaisten Kuusamon valtuustoryhmä: