Valtuustokysymys: Kuinka aiotaan estää kunnallisesti kirpputori-Kitkantien syntyminen

Kuusamon ydinkeskustan kehittäminen on polkenut paikallaan. Ruka on imenyt kaikki kunnalliset toimintamahdollisuudet. Vain vapaa-ajan Kuusamon rakentaminen ei palvele paikallisasukkaita. Tyytymättömyys vallitsevaan tilanteeseen on näkynyt jo vuosikausia väestötilastoissa: Koillismaan kansa karkaa kiihtyvästi kehitysalueelta kasvukeskuksiin.

Kaupunki on mahdollistanut Rukan palveluvarustuksen paisuttamisen tietoisesti sellaiseksi, että sieltä ei ole enää minkäänlaista tarvetta asioida kaupungin ydinkeskustassa. Kaavoituksella ja rakennuslupapolitiikan virhelinjalla kaupunki on tahallisesti tuhonnut, kuihduttanut ja näivettänyt Kitkantien kaupungin pääkatuna.

Kitkantie muistuttaa nyt lähinnä villin lännen autioitunutta aavekaupunkia. Tyhjät liikehuoneistoikkunarivistöt, lopetus- ja konkurssiloppuunmyynti-ilmoitusteippaukset ja toissijaisen toiminnan siirtyminen entiselle kauppapääkadulle ovat leimaa-antavia.

Kirpputoritoiminnan siirtyminen pääkaduille on yleensä kauppatoiminnan kuoleman merkki – mitenkään sitä sinänsä väheksymättä. Kyse on vain siitä, että ison rahan kadotessa siirrytään eräänlaiseen ”nappikauppaan”.

Mainituilla perusteilla kysyn Kuusamon kaupunginhallitukselta:

Mihin välittömiin todellisiin toimiin Kuusamon kaupunginhallitus aikoo ryhtyä sen varmistamiseksi, että Kuusamon pääkadulla Kitkantiellä olisi jatkossakin liiketaloudellista elämää, liikettä ja sykettä sekä tulevaisuutta ja kiinteistönomistajien investointisuojaa – ei vain ammottavaa autiutta, toissijaista hätäaputoimintaa ja tyhjeneviä sekä ränsistyviä liiketiloja?

Kuusamossa 10 päivänä lokakuuta 2016

Joukamo Kortesalmi, kaupunginvaltuutettu