Valtuustokysymys: Kunnioitetaanko Kuusamossa sotaveteraaneja itsenäisyytemme juhlavuotena

Maan hallitus tukee sotiemme veteraaneja merkittävällä itsenäisyyden juhlavuoden paketilla. Itsenäisyyden juhlavuotena veteraanien maksuttomien kotipalvelujen saajajoukkoa laajennetaan tuntuvasti. Tavoitteena on saada kaikki kotona asuvat ja avopalveluita tarvitsevat veteraanit maksuttomien palveluiden piiriin.

Tällä hetkellä rintamaveteraanien kotiin annettaviin avopalveluihin käytetään 10 miljoonaa euroa. Kaikkineen vuoteen 2019 mennessä lisärahoitusta avopalveluihin on lupeissa 40 miljoonaa euroa lähinnä Perussuomalaisten hallitustaistelun tuloksena.

Tämä ei kuitenkaan vielä riitä. Kunniavelka on maksettava myös kunnallisesti, mikä on erityisesti rajaseutukunnan itsestään selvä velvollisuus, ellei peräti etuoikeus!

Nyt on todellakin jo viimeinen hetki toimia kunnallisesti ja paikallisesti maamme itsenäisyyden pelastajien elinolojen kohentamiseksi.

Mainituilla perusteilla kysyn Kuusamon kaupunginhallitukselta:

Mihin välittömiin ja todellisiin toimenpiteisiin Kuusamon kaupunginhallitus aikoo ryhtyä Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlien merkeissä, maan hallituksen tavoin, muistaakseen ja kunnioittaakseen sotiemme veteraanien korvaamatonta työtä itsenäisyytemme säilyttämiseksi kohentamalla kunniakansalaistemme elinoloja?

Kuusamossa 14 päivänä lokakuuta 2016

Joukamo Kortesalmi, kaupunginvaltuutettu