Valtuustokysymys Kuusamon kaupunginhallitukselle: Mikä on kaupungin metsästrategian toteutumisaste?

Kuusamon kaupungin metsästrategian päivitys laadittiin vuonna 2006 ja hyväksyttiin vuonna 2007. Sen tavoitteet olivat oikeat ja ylevät. Nyt on kuitenkin niin, että mitä ilmeisimmin tämä strategiakokonaisuus on jäänyt toteutuksensa suhteen toiveasteelle. Mikä on syy siihen tai paremminkin selitys? Kenen on vastuu kehnosta asiantilasta?

Pyrkimyksenä oli saattaa kaupungin metsätilat – niiden rakenne, sijainti, hoito, käyttö, hallinta ja kehittäminen aktiiviseen omistajaohjaukseen. Onko näin tapahtunut?

Samoin laadullisena tavoitteena on ollut se, että kaupungin metsätilojen omistus, maanhankinta ja luovutus, on aktiivista, järjestelmällistä ja perusteltua. Mahtaakohan näin olla?

Metsätilojen tai niiden osien luovutusehdot (myynti, vuokraus) on ollut tarkoitus yhdenmukaistaa. Missä ovat nämä yhteiset pelisäännöt? En ole niitä havainnut.

Edelleen erillisten metsätilojen lukumäärä on ollut tarkoitus puolittaa vuoden 2015 loppuun mennessä. Vaikuttaa hieman siltä, että kiirettä pitää. Täytyykö valtuutettu Kortesalmen jättää ehkäpä useampiakin ostotarjouksia suunnitelmissa pysymisen turvaamiseksi?

Suositeltuna jatkotoimenpiteenä on ollut ”metsäparlamentin” koollekutsuminen. Missähän näitä kokouksia on mahdettu pitää, kun kutsu ei ole käynyt?

Näillä toimenpiteillä, joihin siis ei ole ryhdytty, olisi ollut tarkoitus turvata veronmaksajien kannalta optimaalinen kaupungin metsätalouden tuotto. Miksi lähes kaikki kaupungin oman metsästrategian edellyttämät toimenpiteet on lähes täysin laiminlyöty?

Mainituilla perusteilla kysyn Kuusamon kaupunginhallitukselta:

Mihin välittömiin toimiin Kuusamon kaupunginhallitus aikoo ryhtyä oman hyväksytyn metsästrategiansa toteuttamiseksi?

Kuusamossa 9 päivänä huhtikuuta 2013

Joukamo Kortesalmi, kaupunginvaltuutettu