Valtuustokysymys, Kuusamon tieverkoston kattavuuden, kantavuuden ja kunnossapidon tason nostaminen

Metsäkeskus Pohjois-Pohjanmaan ja maakunnallisen metsäneuvoston luonnostelun pohjalta aloitettu Pohjois-Pohjanmaan metsäohjelman vuosille 2016 – 2020 valmistelu, on saatettu tiedoksi Pohjois-Pohjanmaan liitolle.

Uusi metsäohjelma lähtee maakunnan puuvarojen hakkuumäärän nostamisesta suurimman kestävän hakkuumahdollisuuden tasolle eli kaikki puutavaralajit huomioon ottaen puunkorjuun lähes kaksinkertaistamisesta nykytasosta.

Tämän tavoitteen onnistumiseksi metsäohjelmassa edellytetään puunkuljetusolojen parantamista merkittävästi muun muassa tietiheyden, tiestön kantavuuden ja kunnossapidon suhteen.

Kuusamossa on kuitenkin kuljettu kunnallisesti yksityistieasioissa kokonaan toiseen suuntaan – heikennysten tiellä!

Mainituilla perusteilla kysyn Kuusamon kaupunginhallitukselta:

Mihin välittömiin toimiin Kuusamon kaupunginhallitus aikoo ryhtyä Kuusamon kaupungin tieverkoston kattavuuden, kantavuuden ja kunnossapidon parantamiseksi nykyisestä tasosta, jotta se vastaisi laadittavana olevan Pohjois-Pohjan- maan metsäohjelman 2016 – 2020 tavoitteita nostaa koko maakunnan puunkäyttö suurimman kestävän hakkuumahdollisuuden tasolle?

Kuusamossa 28 päivänä marraskuuta 2015

Joukamo Kortesalmi, kaupunginvaltuutettu