Valtuustokysymys: Kuusamon vok-käyttöön vuokrattujen kiinteistöjen omaisuudensuoja

Kuusamon kaupunkikonsernin omistuksessa olevia kiinteistöjä on luovutettu vastaanottokeskuskäyttöön. Muualta kiirineiden tietojen mukaan vastaavassa käytössä olevat kiinteistöt ovat joutuneet kokemaan sekä käytön kovakouraisuutta että ulkoapäin tulevaa ilkivaltaa aina polttopulloiskuja myöten.

Onko Kuusamon kaupunki huolehtinut riittävässä määrin siitä, että tällaiseen käyttöön luovutetut kiinteistöt eivät aiheuta yllättävän suuria korjaus ja kunnossapitomenoja vok-käytön jälkeen? Kuinka aiotaan turvata väliaikaiskäytössä olevien kiinteistöjen houkuttelevuus sen jälkeen, kun niitä palautetaan taas takaisin niin sanottuun alkuperäiskäyttöön?

Onko solmituissa vuokrasopimuksissa otettu huomioon kaikki kustannuspaineet niin, että jatkossa niiden maksumiehiksi eivät joudu kuusamolaiset vuokralla asuvat?

Mainituilla perusteilla kysyn Kuusamon kaupunginhallitukselta:

Mihin toimenpiteisiin Kuusamon kaupunginhallitus aikoo ryhtyä sen varmistamiseksi, että vastaanottokeskuskäytössä olevilla Kuusamon kaupunkikonsernin omistamilla kiinteistöillä on käyttöönsä nähden riittävä vakuutusturva, että käyttötarkoituksen muutoksesta johtuvat riskikartoitukset on asianmukaisesti tehty ja, että mahdolliset kiinteistöjen tilapäiskäytöstä johtuvat arvon alenemat on otettu huomioon talouslaskelmissa?

Kuusamossa 5 päivänä helmikuuta 2016

kaupunginvaltuutettu