Valtuustokysymys: Mikä on Kuusamon palveluasumisen kotivakuutusturva ja -kattavuus

Kuusamon kaupunkikonsernin ja sen yhteistyökumppanien omistuksessa on mittava määrä asuinkiinteistöjä, jotka ovat vanhuksille, muistisairaille ja toimintarajoitteisille vuokrattuina palvelu- tai senioriasuntoina.

Kuusamossa on kuitenkin ilmennyt vakavia puutteita vuokrahuoneistojen kotivakuutusten voimassaolon puutteina. Esimerkiksi vesivahinko- tai tulipalotapauksessa vahingot voivat olla mittavia, mistä kokemusta jo on paikkakunnalla kertynytkin.

On kohtuutonta edellyttää, että tuetun asumisen piiriin hakeutuva muistisairas tai muutoin toimintakyvytön vanhus pystyy hallitsemaan itse omaa elämäntilannettaan niin, että hän kykenisi omatoimisesti huolehtimaan vuokrasopimuksessa mahdollisesti olevan kotivakuutusvelvoitteen viemisen konkreettisesti loppuun saakka.

Tällaisissa tapauksissa on kokonaishallinnan vastuuta pystyttävä siirtämään ammattivuokranantajan kannettavaksi.

Mainituilla perusteilla kysyn Kuusamon kaupunginhallitukselta:

Mihin toimenpiteisiin Kuusamon kaupunginhallitus aikoo ryhtyä sen selvittämiseksi, kuinka laaja kotivakuutusturva on voimassa kaupungin vanhusten palveluasumisen piirissä ja kuinka jatkossa varmistetaan kotivakuutusturvan aukoton olemassaolo kaikissa niissä asuinhuoneistoissa, mitkä ovat erityisesti vanhusten, muistisairaiden ja toimintarajoitteisten asuinkäytössä?

Kuusamossa 29 päivänä helmikuuta 2016

Joukamo Kortesalmi, kaupunginvaltuutettu