Valtuustokysymys: Onko Kuusamossakin syytä huolestua venäläisten kiinteistökaupoista

Maassamme on jo pitkään vastuuntuntoisilla tahoilla oltu huolestuneita venäläisten tekemistä kiinteistökaupoista strategisesti ja sotilaspoliittisesti tärkeillä alueilla. Tuoreimmat lehtitiedot kertovat jo Suojelupoliisin (Supo) ja puolustusministeri Jussi Niinistönkin olevan huolissaan asiasta.

Maata ja kiinteistöjä on hankittu venäläisomistukseen myös huoltovarmuuden kannalta merkittävien tietoliikennemastojen ja sähkönjakelun kantaverkon lähialueilta sekä tie- ja raideliikenteen solmukohdista.

Monin paikoin löytyy näyttöä siitä, että maanhankintaa on valmisteltu verkostojen avulla jo pitkään ennen varsinaista kaupantekoa. Kauppojen edistäjiksi on houkuteltu aluehallintoväkeä, maakuntaliittojen ja seutukunnallisten kehitysyhtiöiden henkilökuntaa. Maanhankinnan lobbareiksi on sitoutettu erilaisin täsmätoimin kohteena olleiden kuntien virkamiesjohtoa ja vaikutusvaltaisimpia kunnallispoliitikkoja. Osa kunnista on tukenut hankkeita taloudellisesti muun muassa tiestöä ja kunnallistekniikkaa rakentamalla”, kertoo Iltalehti.

Onko tilanne myös Kuusamossa tällainen ja aikooko kaupunginhallitus selvittää paikallisesti asiantilan perin juurin sekä mihin korjaustoimenpiteisiin aiotaan ryhtyä?

Mainituilla perusteilla kysyn Kuusamon kaupunginhallitukselta:

Onko Kuusamon kaupunginhallitus selvillä mediassa esiintuoduista venäläisten kiinteistökaupoista paikkakunnalla ja ovatko ne Suomen puolustuksen ja huoltovarmuuden kannalta keskeisiä kohteita sekä kuinka tällainen vähintäänkin arveluttava toiminta paikkakunnalla aiotaan jatkossa estää?

Kuusamossa 2 päivänä marraskuuta 2016

Joukamo Kortesalmi, kaupunginvaltuutettu