Valtuustokysymys: Miten turvataan lastemme koulutie?

Kuusamoon on vastaanotettu kaupunginvaltuuston päätöksellä 25 kiintiöpakolaista ja sen lisäksi kaupunkiin on tullut ja tulossa satamäärin turvapaikanhakijoita ilman kaupungin tekemiä päätöksiä.

Jo nyt toiminnan alkuvaiheessa on tullut ilmi ensimmäinen varma mahdollinen häirinnän yritys. Maahan muualta tullut mies on kääntynyt ja lähtenyt seuraamaan kolmea koulutyttöä, seuraamisen jatkuessa edelleen yhden 13 -vuotiaan erotessa ryhmästä ja jatkaessa koulusta paluutaan yksin kotiinsa. Tapauksesta on jätetty ilmoitus poliisille!

Kuusamon kaupunki on saattanut itsensä tähän tilanteeseen suurella sinisilmäisyydellä. Maahanmuuton mukanaan tuomat riskit ja ongelmat on koko ajan järjestelmällisesti piilotettu tai ne on esiin nostettuinakin kielletty.

Kuinka Kuusamon kaupunki aikoo jatkossa varautua ei-toivottuun käyttäytymiseen? Onko kouluissamme keskitetysti opetettu lapsille varautumista uuteen tilanteeseen uhkineen?

Jos muu ei auta, niin lastemme koulutien turvallisuus ja heidän koskemattomuutensa koulumatkoilla on turvattava joko virkavallan tai palkattavien kunnallisten koulumatkasaattajien avulla. Lasten ja vanhempien pelkotilaksi ajautunut tilanne on torjuttava.

Kuusingintiellä oleva Kuusamon Vuokratalot Oy:n kerrostalokompleksi, mikä on vuokrattuna turvapaikanhakijoiden majoituskäyttöön, sijaitsee lukuisten lasten koulutien varrella.

Mainituilla perusteilla kysyn Kuusamon kaupunginhallitukselta:

Mihin välittömiin toimiin Kuusamon kaupunginhallitus aikoo ryhtyä lastemme koulutien turvaamiseksi ja maahan tulleiden aloittaman häiriköinnin estämiseksi jo heti alkuunsa?

Kuusamossa 20 päivänä marraskuuta 2015

Joukamo Kortesalmi, kaupunginvaltuutettu