Vastaesitys: Yksityisteiden kunnossapidon ja peruskorjauksen avustusehtojen uusiminen

157 § Yksityisteiden kunnossapidon ja peruskorjauksen avustusehtojen uusiminen

Esitän, että Kuusamon yksityisteiden avustusperiaatteet laaditaan kokonaan uuteen uskoon siten, että tavoitteeksi asetetaan niiden yksityisteiden, joiden varrella on pysyvää asutusta, liikennöitävyyden parantaminen nykyisestä turvaamalla niin talviaukipito kuin riittävä kesäkunnossapitokin – myös työsuorituksena. Laaja maaseutu, tuhannet kesämökkiläiset ja vesistömme ovat meille mahdollisuuksia – eivät rasitteita. Yksityisteiden kunnollinen kunnossapito on sellainen välttämättömyystekijä, millä haja-asutusalueiden autioituminen ja kyläkuolemat voidaan estää. Tällä on samalla myös merkittävä ja laaja-alainen elinkeinoja edistävä vaikutus. Tiestön rappeutumisesta ei saa tehdä maaseudun tyhjenemistä ruokkivaa automaattia. Väestökadon katkaiseminen edellyttää täysin uudenlaista ajattelua ja paluuta juurille. Tällaiseen käänteentekevään uudistukseen on varattava myös riittävät määrärahat talousarviossa.

Kuusamossa 29 päivänä elokuuta 2016

kaupunginhallituksen jäsen