Perussuomalaiset muonitti Koillismaalla

Perussuomalaisten EU-vaaliehdokkaan teollisuustyöntekijä Marko Kulpakon EU-vaalikiertue rantautui viime viikonloppuna Kainuun kautta Koillismaalle: Pudasjärvelle ja Taivalkosken kautta Kuusamoon, jatkuen siitä taas alkuviikon aikana Etelä-Lappiin ja Pohjois-Pohjanmaan rannikolle.

Perushernesoppaa tarjoiltiin soppatykistä sadoille keiton- ja politiikannälkäisille asiakkaille. Kaustisen PS-toimintaryhmä toimi muonittajana ja EU-vaaliehdokas Marko Kulpakko keskittyi kansan kuuntelemiseen ja oman poliittisen linjansa esille tuomiseen.

Kulpakon kanssa kiertueen koordinaattorina oli mukana myös PS-järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi, joka puolueen kenttäohjuksen tavoin saapui saman vuorokauden aikana suoraan Brysselistä Pudasjärvelle aamuksi.

– Lentokoneella ensiksi Helsinkiin ja sieltä työmaakorsun kautta omalla autolla yötä myöten Ouluun piiritoimistolle pikkunokosille ja sitten Pudasjärvelle pelipaikalle. Kaukaa ehti taas ensimmäiseksi.

Taivalkoskella kiertuetta olivat vastaanottamassa paikalliset PS-toimijat, kunnanvaltuutetut Ahti Nevanperä, Raimo Puolakanaho ja Hannu Huttu sekä aina pirteä puolueveteraani Antero Pitkänen.

EU-vaaliehdokas Marko Kulpakon soppatykkikiertue rantautui viime viikonvaihteessa Koillismaalle. Taivalkoskella paikalla olivat kuvassa eturivissä vasemmalta: Raimo Puolakanaho, Ahti Nevanperä, Antero Pitkänen, Hannu Huttu ja PS-järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi yhdessä EU-vaaliehdokas Marko Kulpakon kanssa.

Kuusamossa paikallisjärjestelyistä vastasivat Kuusamon Perussuomalaisten puheenjohtaja Esko Törmänen ja paikallisyhdistyksen hallituksen jäsenet Tero Kokko ja Tarmo Tyni. Kuusamossa hernesoppaa tarjoiltiin kahdessa paikassa: Halpa-Halli Juusoloiden pihalla ja City-marketin edustalla.

Marko Kulpakon soppatykkikiertue jatkaa edelleen kentän kiertämistä eri puolilla Pohjois-Suomea kiihdyttäen tahtia vaalipäivän lähestyessä.

EU-vaaliehdokas Marko Kulpakko peräänkuulutti keskusteluissaan kansalaisten kanssa suomalaisen teollisuuden pelastusohjelmaa.

– Olen erittäin huolestunut suomalaisen työn ja yrittämisen tulevaisuudesta. Kaikkea ei voida ulosliputtaa, tai me liputamme samalla ulos myös omat työpaikkamme.

Kulpakon mukaan meidän on hoidettava ensiksi oma kilpailukykymme, turvattava teollisuuden toimintaedellytykset ja työpaikat. Voimavarojemme syytämiselle EU:n kriisimaiden loputtomiin tukipaketteihin on pantava piste.

Kulpakko katsoo myös, että EU:n suunta on nyt saatava käännetyksi. Tällä kaikkinaisen kyykyttämisen tiellä ei voida jatkaa.

PS-järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi puolestaan kiteytti EU-vaalitilanteen EU:n liittovaltiokehitykseen, koska puolueista vain Perussuomalaiset sitä vastustaa.

– On selvää, että Pohjois-Euroopassa EU-kriittiset puolueet tulevat saamaan merkittävän Jytkyn. Olennaista on se, että EU-parlamentissa nämä kaukonäköiset poliittiset tahot saadaan yhdistetyksi yhdeksi ryhmäksi, mikä noussee näin kolmanneksi suurimmaksi ryhmittymäksi.

Kortesalmi pitää EU:ta täytenä järjettömyytenä. ”EU ei ole mikään demokratia, vaan se on byrokratia”, huomauttaa Kortesalmi todeten edelleen, että EU kahlitsee ihmiset ja yrittäjät kokonaisvaltaisesti.

– Pikaisesti googlettamalla havaitsee sen, että EU tunkeutuu kotiisi ja yksityisyyteesi jokaista – jopa pienintäkin nyanssia myöten.

Joukamo Kortesalmi heitti huvittuneena, että vain vaatenaulakosta ei löytynyt EU-direktiiviä. Lähes kaiken muun EU säätelee tietäen sinun asiasi Brysselin norsunluutornista käsin kiikaroiden paremmin kuin sinä itse.

Kirjoitettu 31.3.2014